Alles wat je moet weten over de carrosserie van vrachtwagens
De carrosserie van vrachtwagens is een belangrijk onderdeel van het voertuig. Het zorgt voor bescherming van de lading en draagt ook bij aan de aerodynamische eigenschappen en het brandstofverbruik. In deze tekst lees je alles wat je moet weten over de carrosserie van vrachtwagens.
Wat is een carrosserie?
Een carrosserie is het skelet van een voertuig. Het uit het frame en de opbouw (ook wel de plaatwerkdelen) die daarop bevestigd zijn. De carrosserie geeft het voertuig zijn vorm en zorgt voor bescherming van de inzittenden en/of lading.
De carrosserie van een vrachtwagen
De carrosserie van een vrachtwagen is anders dan die van een personenauto. Een vrachtwagen heeft geen passagierscompartiment, maar een laadruimte. Deze laadruimte moet groot genoeg zijn om de lading te kunnen vervoeren. Om deze redenen zijn vrachtwagens vaak langer en hoger dan personenauto's.
Verschillende soorten carrosserieën voor vrachtwagens
Er zijn verschillende soorten carrosserieën voor vrachtwagens. Een aantal veelvoorkomende zijn:
- Gesloten opbouw
- Open opbouw
- Kipper
- Tankwagen
- Koel-vriescarrosserie
Gesloten opbouw
Een vrachtwagen met een gesloten opbouw heeft een dichte laadruimte. Deze opbouw is geschikt voor het vervoeren van droge goederen. Vaak wordt deze opbouw gebruikt voor het vervoeren van meubels, bouwmaterialen of huishoudelijke apparaten.
Open opbouw
Een vrachtwagen met een open opbouw heeft geen dichte laadruimte. Het wordt zelden gebruikt voor het vervoer van grote objecten of voor het transport van vracht die bestand is tegen weersomstandigheden, zoals zand of grind.
Kipper
Een kipper is een vrachtwagen met een laadruimte die in staat is om te kiezen. Dit wordt vaak gebruikt voor het vervoeren van grond en zand.
Tankwagen
Een tankwagen is een vrachtwagen die speciaal is uitgerust voor het transport van indirecte, zoals melk, benzine en andere chemische stoffen.
Koel-vriescarrosserie
Een koel-vriescarrosserie is een vrachtwagen met een gesloten laadruimte die is uitgerust met een koel- en/of vriesinstallatie. Dit wordt vaak gebruikt groenten voor het vervoeren van verse producten zoals, fruit en vlees.
Het materiaal van de carrosserie
De carrosserie van een vrachtwagen kan worden gemaakt van verschillende materialen. Ieder materiaal heeft zijn eigen voor- en nadelen.
Staal
Een carrosserie van staal is de meest gebruikte carrosserie in de transportsector. Het is sterk en gaat lang mee. Het nadeel is dat het erg zwaar is, wat tien kosten gaat van het brandstofverbruik.
Aluminium
Een carrosserie van aluminium is lichter dan staal en gaat ook lang mee. Het is duurder dan staal, maar het lichtere gewicht kan leiden tot besparingen op de lange termijn.
Kunststof
Een carrosserie van kunststof is lichter dan staal en aluminium, waardoor het meest brandstofefficiënte materiaal is. Het is echter minder sterk dan staal en aluminium en krast gemakkelijk.
De aerodynamica van de carrosserie
De aerodynamica van de carrosserie is van belang voor de luchtweerstand. Hoe minder weerstand, hoe minder brandstof er verbruikt wordt.
Windgeleiders
Windgeleiders bevinden zich vaak op het dak en de verdieping van de cabine. Ze verminderen de luchtweerstand.
Spoilers
Spoilers hebben hetzelfde doel als windgeleiders, maar dan aan de achterkant van de vrachtwagen.
Conclusie
In deze tekst heb je meer geleerd over de carrosserie van vrachtwagens. We hebben gekeken naar de verschillende soorten carrosserieën, het materiaal waarvan de carrosserie kan worden gemaakt en de invloed van de aerodynamische eigenschappen op het brandstofverbruik.